Cvičkova princesa in srbski policisti

Pred časom smo se verženski salezijanci mudili v vojvodinski Mužlji pri tamkajšnjih salezijancih. V kletnih prostorih nove telovadnice ob pokušanju dobre kapljice, ki jo pridelujejo tamkajšnji vinarji, je beseda nanesla na kakšno »strokovno« izmenjavo. Seveda nisem mogel zamolčati, da osebno poznam cvičkovo princeso Majo in se bolj kot ne samovoljno dogovoril za njen obisk.
Na poti do tega obiska pa sem jo dobil po glavi! No, še bolj pa cvičkova princesa sama … V nadaljevanju sledi nekaj stavkov iz njenega dnevnika:
...
Ko sem sedla nazaj v svoj avto, sem si dejala: Suhi, uvod za članek na tvojem blogu imam sestavljen! Seveda me je navdihnila vožnja s srbskim policijskim avtomobilom pred tem. A sem kmalu izgubila rdečo nit, saj je danes pogled nazaj malo drugačen.
S Suhijem sva se odpravila v Vojvodino, v Zrenjanin oz. v Mužljo, kjer delujejo naši salezijanci. Tam so ljudje zares še revni, kot pri nas pred mnogimi leti. Starejše žene z rutami, zavezanimi pod brado in ukrivljenimi hrbti kopljejo na njivah, po cestah vozijo vpreženi konji, starejši gospodje s kakšnim zobom žvečijo suhe travnate bilke, visoka trava raste iz vseh pločnikov in kamnitih razpok, TAMovi tovornjaki na vsakem vogalu in še vreme je bilo bolj pusto.
Niti ne vem več. Kot v kakšnem črno belem filmu, le da je bilo tukaj več barv in nisem sedela pred sprejemnikom, ampak sem bila v njem, v tisti škatli poleg sedežne garniture in bogatega regala v svoji dnevni sobi. Tam sem bila le en večer, eno noč in eno jutro, pa sem ta film vseeno doživela.
V Mužlji deluje Klub svetega Martina, ki združuje cca. 30 ljubiteljev vinogradništva, vina in vinske kulture. Društvo oz. klub obstaja že 8 let. Vinogradov v Mužlji res da nimajo, zato pa vsako leto kupijo grozdje iz okoliških krajev in pridelujejo vino. Gospodje o vinu zares veliko vedo. Ob torkih se srečujejo v skupnem podrumu, ki jim ga je v zavodskih prostorih, pod novo zgrajeno telovadnico odstopil salezijanec Stojan. Tudi on prideluje odlično vino … njegov merlot …
V času velikonočnih praznikov so se v Mužlji zadrževali salezijanci iz Veržeja. Tam so bili ravno v torek in imeli so priliko iz prve roke začutiti to, kar sem doživela v tem večeru. Beseda pa je nekako nanesla na besedo in že je bilo dogovorjeno, da se ob priliki tudi sama oglasim pri njih. Suhi, Hvala – z veliko začetnico. Res so hvaležni. Nič takega nisem naredila, le tam sem bila, malo smo se pogovorili o naših vinih, o našem cvičku, pa o naši vinski zakonodaji ter o njihovih vinih in navadah. Kakšna hvaležnost in malica, pa novinarji, stiski rok in nasmehi. Imajo nekaj, kar mi morda iz trenutka v trenutek izgubljamo.
Še nekaj je bilo. Da ne pozabim. Na srečanje z vinogradniki sva zamudila več kot tri ure. Ker je mene odpeljala policija. Ah, tudi to sem Suhiju že omenila, pa naj še zapišem. Če on ne bo nekega dne zbolel od stresa zaradi mene, pol je dobr. V Ekvadorju je moral na letalo, prostovoljci pa smo ostali tam in nič vedeli drug o drugem, sedaj me je odpeljala policija z lučkami in je moral ostati tam, pa ni nič vedel, kaj točno se dogaja z mano. Joj, joj, joj.
Ampak zadeva kljub temu ni tako huda. Pravzaprav je smešna. Sicer ni smešno to, da sem priletela na radar – ne bi smela. Če bi peljala počasneje, pa te zgodbe in izkušnje ne bi bilo. Torej, v kraju Sivac je bila desna noga pretežka. Tik pred koncem naselja, ko je že bilo videti prečrtano tablo in ravna cesta, sem pritisnila na gas, da bi prehitela dva tovornjaka pred mano. In čop, so naju ustavili. Pa še Srba nisva. Po tem je sledila cela štorija. Hitrost je bila previsoka. Včasih srbski policisti vzeli podkupnino, danes zmerjeno hitrost takoj prenese v centralo in ne moreš drugega, kot da priznaš, da si bil prehiter. Majo, Majo, sta rekla iz prve, ko sta vzela moje dokumente. Vozniška, prometna in potni list v sprednjem policijskem vozilu, midva pa lepo za njima na policijsko postajo. V avtu tišina, kaj pa drugega.
Na postajo v Kulo sva s odšla skupaj. Gospod policist ni imel pojma, kaj mora narediti, kateri dokument mora izpolniti. Klical je enkrat na ta in drugič na oni telefon. Tudi ni vedel ali bi sedel ali stal in vmes nama je predlagal, pa zapalite cigaretu, ako pušite. Hvala Vam, gospod policist, dobro sva. Policijska postaja stara kot zemlja, tla razmajana, škripajoča, stene razpokane, omare viseče, prepolni fascikli, na mizi poleg računalnika džezva za kavo in nekaj oškrbljenih šalic.
Po cca. pol ure so bili papirji za sodnika za prekrške pripravljeni. V pisarno so non stop prihajali drugi policisti, neki komandir, eni v civilu, drugi v uniformi, gledali moje dokumente, se čudili zapisom slovenskih krajev, izpolnjevali predpise birokracije, fotokopirali enkrat potni list, drugič vozniško, spet tretjič prometno iz te in one strani. Morda se sliši grdo, ampak komaj sem zadrževala smeh, tudi Suhi je nekaj majal z glavo in se čudil. Ko sem ga pogledala tako iz strani, sem začela kašljati, da bi prikrila smeh.
Nato sem morala v policijski avto ter v drugi kraj, v Sombor, pred sodnika za prekrške. Suhi ni smel zraven. Zato je ostal tam. Sorry, Suhi. L Policista sta bila še kar prijazna. V avtu sem jima povedala štorijo, kako je bilo, ko sem bila še cvičkova princesa s polepljenim avtomobilom in so me ustavili policisti. Eden je celo želel moj facebook naslov za prijateljstvo. Vmes sta spraševala, če sem lačna, žejna, kdo je tisti gospod z mano, če imam dovolj srbskih dinarjev. In ker jih nisem imela, sta me peljala do menjalnice, da sem zamenjala denar. Dejala sta, da me čaka kazen od 6.000 do 20.000 dinarjev. Pa sta me podučila, da moram sodnici povedati, da sem študentka brez dohodkov in da nimam veliko denarja. Predlagala sta mi, da zamenjam le 70 evrov. Kaj drugega, le poslušala sem ju. Debata v policijskem avtu je tekla tudi o splošnem stanju v Srbiji, o volitvah, ki so jih imeli pred enim tednom, itd. V glavnem, zanimivo.
Tik pred bivšo županijo, kjer je danes sodnija, sta vključila sirene. Brez komentarja. Ker sodnice še ni bilo, smo morali počakati in imeli smo ravno toliko časa, da sta me odpeljala v center mesta, kjer je ravno potekal Sajam cveča. Tako da sem videla še nekaj lepih ikeban, pokazala sta mi, kje je katolička in kje pravoslavna crkva. Nato je bilo potrebno iti do sodnice. Tu mi je začelo srce biti malo hitreje, saj nisem vedela, kaj naj pričakujem. Kar nekako pa se mi je dozdelo, da sta policista na moji strani.
Gospa sodnica je po srbskih zakonih, če mene vprašate, kot kakšen mali bogec. Ona določa vse. Da ne rečem, da tudi ona ni znala izpolniti vseh papirjev. Menda imajo neki novi program, se je izmikala z izgovori. To je pač srbska birokracija, ki ji niti sama ne more oporekati. Sedela je za svojo pisalno mizo, jaz na stolu nasproti nje, v kotu neka gospa, ki je pisala zapisnik, poleg mene na levi in desni pa sta stala moja dva »prijatelja« policista.
Vprašanje, ki mi ga je gospa sodnica postavila, je bilo: Majo, zašto ti pričaš tako dobro srbski i zašto si tako žurila? Gospe sodnici sem razložila, da imam prijatelje v Beogradu in v Črni Gori in kadar imam priliko, z njimi malo popričam, žurila pa sam zato, ker sam kasnila na pozvano prezentacijo, i da sada kasnim još više nego prije. Sodnica je za zaključek z nasmeškom dodala: Ah šteta. Kasnit češ još više. Podučena sem bila še o tem, da moram plačati kazen. V primeru, da nimam denarja, pa moram prespati v pridržanosti.
Eden od gospodov policistov, tisti s predlogom o facebooku, me je po navodilu gospe sodnice moral pospremiti na pošto, da sem srbski sodniji nakazala odpustek za moj greh na cesti. Na pošti je bilo toliko ljudi, da bi tam lahko čakala še najmanj kakšno uro, če ne bi prišla v spremstvu policije po uradni dolžnosti. Oči domačinov na meni so me prisilile, da je nasmešek iz mojega obraza izginil in da je bil večinoma časa obraz obrnjen proti tlom. Čeprav sem se tudi smejala. Priznam. Je tak protokol in procedura tudi pri nas? Saj ne vem …
Ko smo protokol pri sodnici opravili, ko sem denar nakazala in se s tem ognila prenočišču na policijski postaji in ko sem prejela še en papir s prepovedjo vožnje po Srbiji za 30 dni, smo se odpravili nazaj k Suhiju. Nazaj grede sem policistoma potožila, da zares zamujam in vključila sta policijske lučke, čez naselje smo se peljali več kot 90, prehitevali po polni črti, naleteli na nov radar in bili pri Suhiju celo malo prej, kot smo sprva predvidevali. Po mojem mnenju se bosta dva policista še kar nekaj časa hvalila z zgodbo, da sta ustavila tujko, saj sem jima ob koncu pustila liter cvička s svojo etiketo.
Ko sem doma pripovedovala o dogodkih prejšnjega dne, so domači reagirali nekako tako, kot sem pričakovala. Naša mati je tisti večer, ko sva se s Suhijem odpravila na pot, doma spraševala, če se je Maja že kaj javila. Mateja je na koncu dodala le: Vidiš, mati, zakaj se ni javila?! V čuzi lahko opravijo samo en klic. Misliš, da bo klicala tebe? Veš da je poklicala Suhija …

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Dobra laž

Ulcinjske soline in plamenci